Exerciții de concentrare (1)

Extras din lucrarea Concentrarea – secretul realizarii perfecte, ed. Kamala

Razele soarelui, cand sunt indreptate asupra unui obiect cu ajutorul unei lentile convergente, produc o caldura mult mai mare decat razele imprastiate ale aceleiasi surse de lumina si caldura. Acest lucru e valabil si pentru atentie. Imprastie-o si nu vei obtine decat rezultate comune. Indreapt-o insa spre un singur lucru si-ti vei asigura rezultate mult mai bune. Cand iti indrepti atentia asupra unui obiectiv, fiecare actiune de-a ta, voluntara sau involuntara, se canalizeaza in directia atingerii acelui obiectiv. Daca iti vei indrepta energiile asupra unui lucru excluzand orice altceva, vei produce forta care-ti poate aduce ceea ce-ti doresti.
Cand iti concentrezi gandul ii maresti de fapt forta. Exercitiile care urmeaza pot parea monotone, insa sunt extrem de folositoare. Daca vei continua sa le faci vei descoperi ca sunt foarte valoroase, caci iti maresc puterea de concentrare.
Inainte de a incepe sa-ti prezint exercitiile, voi raspunde la o intrebare care mi se pune frecvent: „Daca ne intoarcem de la serviciu obositi, cum putem sa mai facem apoi exercitii de concentrare?” Vreau sa va explic ceva! Sa spunem ca cineva vine acasa extenuat, ia cina si se aseaza la odihna. Daca activitatea sa a fost preponderent mentala, vor continua sa existe ganduri asemanatoare care ii vor surescita mintea si foarte posibil sa-l impiedice sa-si asigure odihna de care are nevoie.
Este recunoscut faptul ca anumite ganduri pun in functiune un anumit set de celule cerebrale; multe alte celule nu au fost stimulate deloc sau aproape deloc si deci sunt „odihnite”. Daca te apuci de alta activitate care este diferita de ceea ce ai facut de-a lungul zilei, vei folosi evident alte celule care nu au facut nimic pana acum si pe celelalte le vei lasa sa se odihneasca. In asa fel ar trebui sa-ti echilibrezi serile si sa determini o directie complet diferita de gandire incat sa nu folosesti celulele pe care le-ai obosit in timpul zilei. Daca-ti vei indrepta atentia asupra altor ganduri avand si alte preocupari, eliberezi vechile celule din tiparul de stimulare nervoasa si ele se vor putea „odihni”. Celelalte celule care au fost „lenese” toata ziua vor sa lucreze si vei descoperi ca poti sa te bucuri de serile tale in timp ce-ti asiguri odihna necesara pentru refacerea energiei nervoase.
Odata ce ai invatat sa-ti stapanesti gandurile, vei fi capabil sa le schimbi la fel de usor cum iti schimbi hainele.
Tine minte, adevarata conditie indispensabila pentru concentrare e sa fii capabil sa inlaturi gandurile din afara – orice e strain de subiectul ales pentru concentrare. Acum, pentru a-ti controla intentia, mai intai dobandeste controlul asupra corpului. Acesta trebuie readus sub controlul mintii; iar mintea sub controlul vointei. Vointa ta e suficient de puternica sa faca orice doresti, insa trebuie sa-ti dai seama ca e asa. Mintea poate fi foarte mult intarita prin controlarea ei de catre vointa. Cand mintea e intarita cum trebuie prin impulsul vointei, ea devine un transmitator mai puternic al gandului deoarece are mai multa forta.
Cel mai bun moment pentru concentrare este dupa ce citesti ceva care te inspira, intrucat atunci esti inaltat mental si spiritual spre taramul dorit. Acela e momentul in care esti pregatit pentru concentrare profunda.

Metoda realizarii mentale a dorintei

Daca esti in camera ta, mai intai aeriseste-o. Fii imbracat lejer. Intinde-te pe pat, fara perna. Asigura-te ca fiecare muschi e relaxat. Acum incepi sa respiri constient. Mai intai inspiri profund umpland confortabil plamanii cu aer proaspat; mentine cat poti de mult aerul fara sa te obosesti, apoi expira incet si calm. Continua sa respiri astfel cinci minute, lasand sa curga prin tine energia purificatoare a suflului vital care va curata si reintineri fiecare celula a corpului si a creierului.
Acum esti gata sa incepi. Poti ramane si culcat daca vrei, dar este mult mai bine sa te ridici si sa adopti o postura cu picioarele incrucisate, cu coloana vertebrala dreapta, capul drept. Ochii inchisi, respiratia curge usor si liber. Acum gandeste-te cat de linistit si relaxat esti. Poti deveni entuziasmat de starea ta. Gandeste-te ca te pregatesti sa primesti o cunoastere care e mult mai mare decat ai primit vreodata inainte. Relaxeaza-te si lasa spiritul sa lucreze in si prin tine si sa te ajute sa realizezi ce doresti. Propune-ti sa realizezi ceva si formeaza cat mai clar imaginea mentala a acelui lucru. Continua sa te concentrezi asupra lui si nu lasa sa patrunda nici un fel de indoieli sau temeri. Crede doar cu toata fiinta ca ceea ce-ti doresti se va produce. Simte deja ca acest lucru s-a si produs in realitate, caci, de fapt asa se si intampla. In momentul in care iti doresti ca un lucru sa se intample, acesta se manifesta in planul mental intr-un mod foarte subtil. Pe masura ce te concentrezi, acest gand este fortificat. De fiecare data cand te concentrezi, pur si simplu trebuie sa simti si sa traiesti realitatea succesului sau a implinirii tale. Pastreaza acest sentiment al implinirii si nu lasa ca nimic sa intervina; in curand vei descoperi ca ai devenit stapanul concentrarii. Vei descoperi ca acest exercitiu este de o mare importanta pentru tine si ca vei invata rapid sa-ti indeplinesti tot ceea ce iti propui si care este benefic.
Va fi necesar sa pregatesti mai intai corpul sa asculte comenzile mintii. Vreau sa dobandesti controlul miscarilor tale musculare. Urmatorul exercitiu e bun mai ales sa te ajute la obtinerea unui control perfect al muschilor.

Exercitiul nr.1 – Controlul „nemiscarii” intregului corp

Aseaza-te pe un scaun confortabil si observa cat de nemiscat poti sta. Nu e atat de usor pe cat pare. Va trebui sa-ti concentrezi atentia pe „a sta nemiscat”. Observa si asigura-te ca nu faci nici o miscare musculara involuntara. Cu putin exercitiu vei descoperi ca esti capabil sa stai nemiscat, fara nici o miscare a muschilor, cincisprezece minute. La inceput iti recomand sa stai intr-o pozitie relaxata pentru cinci minute. Dupa ce esti capabil sa stai complet nemiscat acest interval de timp, creste timpul la zece minute si apoi la cincisprezece. Cincisprezece minute sunt suficiente. Dar nu te incorda niciodata sa stai nemiscat. Trebuie sa fii complet relaxat. Vei descoperi ca acest obicei al relaxarii si al nemiscarii este foarte bun.

Exercitiul nr. 2 – Concentrarea asupra „nemiscarii” segmentelor corporale

Stai intr-un scaun cu capul si barbia usor ridicate, umerii trasi in spate. Ridica-ti bratul drept lateral, cu palma in jos pana cand se afla la acelasi nivel cu umarul, aratand spre dreapta ta. Roteste-ti capul spre dreapta si fixeaza-ti privirea asupra varfurilor degetelor bratului drept continuand sa mentii bratul complet nemiscat un minut, si cu mintea concentrata. Fa acelasi exercitiu cu bratul stang. Cand esti capabil sa-ti tii bratul complet nemiscat un minut, mareste timpul pana cand esti capabil sa faci acest lucru cate cinci minute cu fiecare brat. Daca-ti vei tine ochii fixati pe varful degetelor vei putea sa-ti dai seama daca iti tii bratul perfect nemiscat. Revino si respira usor dupa fiecare exercitiu.

Exercitiul nr. 3 – A tine un obiect nemiscat

Umple un pahar cu apa si prinde-l intre degete; indoaie bratul astfel incat sa poti privi apa din pahar. Acum fixeaza-ti privirea asupra paharului si incearca sa tii bratul atat de neclintit incat nici o miscare a apei sa nu se observe. Fa acest lucru mai intai un minut, iar apoi creste perioada la cinci minute. Fa acest exercitiu la inceput cu un brat si apoi cu celalalt.

Exercitiul nr. 4 – Elimina tensiunea si incordarea

Supravegheaza-te in timpul zilei si asigura-te ca muschii nu iti devin tensionati sau incordati. Observa cat de usor si relaxat te poti mentine. Observa cat de echilibrat poti fi in orice clipa. Cultiva o atitudine auto-echilibrata in locul unei manifestari nervoase si incordate. Aceasta senzatie mentala iti va imbunatati tinuta si comportamentul. Elimina toate gesturile si miscarile inutile ale corpului. Acestea arata ca nu ai control adecvat asupra corpului tau. Dupa ce l-ai dobandit, poti sa iti dai seama ca unii oameni „stingheri” sunt cei care n-au dobandit sau nu au acest control asupra corpului si miscarilor lor.
Scapa de orice obicei de a-ti contracta, strange sau smuci vreo parte a corpului. Vei descoperi ca faci multe miscari involuntare. Poti opri rapid oricare dintre aceste miscari prin simpla concentrare a atentiei asupra gandului: „Acum tot corpul este nemiscat.”
Daca esti obisnuit ca zgomotele sa te enerveze, pur si simplu exerseaza stapanirea de sine; cand usa se tranteste sau ceva cade etc., pur si simplu gandeste-te la aceste exercitii de auto-control. Vei putea sa descoperi multe asemenea posibilitati de a exersa in rutina ta zilnica.

Scopul exercitiilor de mai sus e sa dobandesti control asupra miscarilor musculare involuntare, facandu-ti actiunile complet voluntare. Exercitiile care urmeaza sunt pregatite ca sa-ti aduca muschii voluntari sub controlul vointei, astfel incat fortele mentale sa-ti poata controla miscarile musculare.

Exercitiul nr. 5 – Controlul miscarii musculare

Muta-ti scaunul aproape de o masa. Puneti mainile cu palmele in sus pe ea, strange pumnii, tinand dosul palmei pe masa, degetul mare deasupra degetelor. Acum fixeaza-ti privirea asupra pumnului stang un timp, apoi destinde treptat degetul mare, pastrandu-ti intreaga atentie fixata asupra actiunii, ca si cum ar fi o problema de mare importanta. Apoi destinde treptat primul deget, apoi al doilea si tot asa pana cand le deschizi pe toate. Apoi inverseaza procesul, inchizandu-l prima data pe ultimul deschis si apoi restul, si in cele din urma vei avea din nou pumnul strans in pozitia initiala, cu degetul mare inchis peste degete. Fa acest exercitiu apoi cu mana dreapta in aceeasi maniera concentrata. Continua acest exercitiu mai intai cu o mana si apoi cu cealalta, pana cand l-ai facut de cate cinci ori cu fiecare mana, ceea ce o sa-ti ia aproximativ cinci minute. In cateva zile poti mari durata la zece minute.
E posibil ca exercitiile de mai sus sa te faca la inceput sa te simti „obosit”, dar e important ca tu sa faci aceste exercitii aparent monotone ca sa-ti antrenezi atentia. Ele iti amplifica de asemenea controlul asupra miscarilor musculare. Bineinteles, atentia trebuie mentinuta asupra fiecarei miscari a mainii; daca nu, pierzi utilitatea exercitiului.

Exercitiul nr. 6 – Concentrarea asupra miscarii segmentelor corporale

Pune palma mainii drepte pe genunchi, strange pumnul cu dosul palmei catre in sus, cu degetul mare si celelalte inchise, cu exceptia aratatorului, care arata in fata ta. Apoi misca degetul incet dintr-o parte intr-alta, mentinandu-ti atentia fixata pe varful degetului. Poti inventa o varietate de exercitii precum acesta. E un bun antrenament sa creezi unele diferite. Ideea principala care ar trebui s-o ai in vedere este ca exercitiul trebuie sa fie simplu si ca atentia ar trebui sa fie fixata ferm asupra partii corpului care se misca. Vei observa ca atentia nu va vrea sa fie controlata si va incerca sa alunece spre ceva mai interesant. Tocmai in acest lucru sta valoarea exercitiilor si trebuie sa-ti controlezi atentia, sa o supui vointei si sa te asiguri ca o mentii asupra subiectului si nu rataceste nicaieri.
Ai putea considera aceste exercitii foarte simple si fara valoare, insa te asigur ca, in scurt timp, vei observa ca ai un control mult mai bun asupra miscarilor musculare, asupra tinutei si comportamentului si vei descoperi ca ti-ai imbunatatit foarte mult puterea atentiei, ca poti sa-ti concentrezi gandurile asupra a ceea ce faci; ceea ce, bineinteles, este extrem de important.
Indiferent ce faci, imagineaza-ti ca e obiectivul tau principal in viata. Imagineaza-ti ca nu esti interesat de nimic altceva pe lume decat de ceea ce faci. Nu-ti lasa atentia sa alunece de la activitatea pe care o faci. Fara indoiala ca atentia ta va fi rebela, dar controleaz-o si n-o lasa sa te duca unde vrea ea, atunci cand este stimulata involuntar de tot felul de impulsuri. Odata ce ai cucerit atentia rebela ai obtinut o victorie mai mare decat poti intelege pe moment. De multe ori dupa aceea vei fi recunoscator ca ai invatat sa-ti concentrezi atentia maxima asupra obiectivului imediat. Te poate ajuta acum ceea ce ai observat in timpul exercitiilor. Concentrarea nu reprezinta nimic altceva decat capacitatea de a mentine atentia in mod selectiv orientata asupra unui subiect o anumita perioada de timp in scopul perceperii anumitor insusiri sau manifestari ale acelui subiect, sau cu alte cuvinte pentru a obtine o anumita cunoastere superioara cu privire la el.
Nu lasa sa treaca nici o zi fara sa exersezi concentrarea asupra vreunui obiect familiar care aparent este neinteresant pentru tine. Nu alege niciodata un obiect interesant, caci atunci atentia este captata destul de usor si nu depui tu efortul voluntar de a directiona atentia asupra acelui obiect. Cu cat e mai putin interesant, cu atat mai bun va fi exercitiul. Cu putin antrenament vei descoperi ca poti sa-ti indrepti atentia voluntar asupra unor subiecte neinteresante dupa dorinta. Ceea ce vei remarca in timp este ca totodata creste puterea perceptiei prin aceasta observare atenta, iar in fazele avansate de practica vei putea sa constati ca acel obiect aparent banal si insignifiant devine oarecum interesant si descoperi lucruri pe care nici nu le puteai banui cu privire la el si la rostul lui. Acesta este si momentul in care se poate spune ca procesul concentrarii a avansat intr-o noua etapa de profunzime.
Persoana care se poate concentra poate obtine un control complet asupra corpului si mintii sale si redevine propriul sau stapan. Cand te poti controla pe tine insuti poti iesi de sub controlul celorlalti. Poti dezvolta o vointa care te va face un urias in comparatie cu omul caruia ii lipseste puterea vointei. Pune-ti la incercare puterea vointei in diferite moduri pana cand dobandesti un asemenea control asupra ei incat imediat ce decizi sa faci un lucru il si faci. Nu te multumi niciodata cu atitudinea de tipul: „M-am descurcat destul de bine”, ci da-ti toata silinta. Nu te multumi cu nimic altceva decat cu succesul in orice ai intreprinde. Cand ai obtinut acest lucru, atunci esti omul care erai menit sa fii.

Exercitiul nr.7 – Concentrarea asupra simturilor

Concentrarea intensifica oricare dintre cele cinci simturi. Sa luam de exemplu simtul mirosului. Cand te plimbi in natura, te duci cu masina la tara sau treci pe langa o gradina de flori, concentreaza-te asupra mirosului florilor si plantelor. Observa cat de multe tipuri diferite de mirosuri poti detecta. Apoi alege un anumit miros si incearca sa-l simti doar pe acesta. Vei descoperi ca acest lucru intensifica foarte mult simtul mirosului. Diferentierea necesita, insa, o atitudine deosebit de atenta. Cand urmaresti sa intensifici si sa dezvolti simtul mirosului ar trebui nu doar sa inlaturi din minte orice gand in afara celui al mirosului, ci si sa inlaturi perceptia altui miros cu exceptia celui asupra caruia se concentreaza mintea pe moment.
Vei gasi numeroase ocazii pentru a face exercitii pentru dezvoltarea simtului mirosului. Cand esti in aer liber, fii atent la diferitele mirosuri. Poti descoperi aerul incarcat cu tot felul de mirosuri, dar orienteaza-ti in asa fel concentrarea asupra celui ales incat, dupa ani si ani, o mireasma sa-ti aminteasca cu claritate de circumstantele acestui exercitiu.
Scopul acestor simple exercitii este sa dezvolti o atentie concentrata voluntar si sa descoperi ca poti sa-ti controlezi mintea si organele de simt prin puterea gandului la fel cum poti sa-ti controlezi bratul.

„Exercitii de concentrare (2) „

„Exercitii de concentrare (3) „

Extras din lucrarea Concentrarea – secretul realizarii perfecte, ed. Kamala

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns